woensdag, januari 05, 2011

Eclips (te ver)


Gisterochtend zat ik in lokaal twaalf met mijn tweede klas. Buiten scheen, tegen de verwachting in, de zon, die een slordige drie kwartier eerder achter een wolkendek was opgegaan. Af en toe wierp ik een snelle blik op de steeds feller wordende en met acute blindheid dreigende ster. Dan keek ik de andere kant op en knipperde met de ogen. En ja, in het nabeeld was duidelijk zichtbaar dat er een hap uit de zon ontbrak. Hij was half verduisterd opgekomen.

Mijn klas durfde ik het niet te vertellen. Je mag nu eenmaal niet recht in de zon kijken. Ja, mooi zo'n gedeeltelijke eclips, bedankt meneer, maar het is wel ook meteen het allerlaatste dat ik ooit gezien heb. Nee, dan zwijgen we maar. Jammer.

Gelukkig maakte Ton het allemaal meer dan goed door me een link te zenden van een wel heel speciale eclips. Op de foto is het nauwelijks rond te noemen silhouette van de Mars-maan Deimos te zien. Ook daar op Mars wordt de zon dus verduisterd, zij het nooit volledig. Hoe vaak gebeurt dat eigenlijk, op Mars. Doet Phobos het ook? En op Jupiter, heb je daar ook eclipsen? Ja, dat moet welhaast. Maar totaal, dat ook?

Vragen vragen vragen.

Overigens, is het niet wonderlijk dat wij foto's maken van een eclips op Mars?

1 Comments:

Anonymous Marco said...

De gehele sterrenkunde is (ver)wonderlijk, maar dat is ook echt zoiets menselijks, die pure nieuwsgierigheid.

1:07 a.m.  

Een reactie posten

<< Home