donderdag, januari 14, 2010

Hamer


Eerlijk gezegd: ik had mijn lidmaatschap van en mijn steun aan de Partij van de Arbeid al zo ongeveer opgezegd. Wat rest is een administratieve handeling: ik wil geen lid meer zijn. Ik koop wel wat bier van de vrijkomende gelden, desnoods voor mijn rechtse collega Verhoeven. Ach nee, die drinkt geen bier.

Gisteren was ik aangenaam verrast door de veel gesmade fractievoorzitster Hamer. Een spraakgestoorde brekebeen, dat was het beeld. Zo niet nu. Een ijzersterke hamer. Ja, een hamer. Hulde.

Kant? Veel te schril.
Pechtold? Veel te gretig, pompeus, luid.
Slob? Hij had op zijn manier gelijk maar deed dat te formeel.
Geel? In het nauw.
Wilders?: schaamteloos en zonder enige stijl
Rutte? Gemakzuchtig maar beleefd
Halsema: een groot en zeurderig gelijk
Hamer: hamer!

Ik heb weer een beetje vertrouwen in mijn partij

6 Comments:

Blogger Xander Michiel Beute said...

En zo is het! Viel zowat van mijn stoel. Hamer was ijzersterk. Hoera!

10:59 p.m.  
Blogger Marco said...

Stop, hamertijd?
(sorry ik kon het niet laten)
En ik blijf voorlopig uit het hele politieke gedoe. Ik keek even naar het debat en het was verschrikkelijk. Maar kwam misschien ook omdat ik de achtergrond info niet wist.
Kvond het allemaal wat rommelig en chaotisch. Kan misschien ook liggen aan het feit dat iedereen aan hun partij haar standpuntjes moet houden enzo.

Ach, misschien ooit, maar niet nu. Ik laat het wel aan mijn grote bloggers over om mij hierover te onderwijzen.

11:24 p.m.  
Anonymous Ex- D66/PvdA stemmer said...

Waarom zou je naar een debat kijken als je toch al weet dat de regeringsfracties het kabinet niet zullen laten vallen? Een verwachte opeenvolging van machteloze poging-tot-klemzet vragen en ontwijkende ik-herhaal-dat-ik-constateer reacties (antwoorden wil ik het niet noemen).

Enkele vragen aan Frank:

1) Waarom wil je trouwens je partijlidmaatschap opzeggen? Ik neem aan dat dit met de inhoud (wat de partij wil) te maken heeft, en niet met de fractievoorzitter (hoe ze het op tv doet).

2) Onderneem je wel eens pogingen om je partij te veranderen? Zo ja, welke? Is sowieso natuurlijk lastig, maar ik ben toch benieuwd.

3) Heb je al een andere partij op het oog? Zo ja, welke?

Zelf vind ik het altijd moeilijk te begrijpen dat docenten lid zijn van de PvdA (overigens ook D66/CDA/VVD). PvdA-leden zijn sterk vertegenwoordigd in grote onderwijsbesturen en hun lobby-raden (VO-raad etc.). Die partijleden komen bepaald niet op voor goed onderwijs, waar het bij een goeie politieke partij toch om zou moeten gaan. De VVD bezuinigt op onderwijs ipv erin te willen investeren, het CDA wil het aan het grootschalige middenveld overlaten en de ouders en docenten er dus buiten houden, D66 schuift aan en is met andere dingen bezig, en de PvdA was zeker in het verleden de partij van de hopeloze van boven opgelegde onderwijsvernieuwingen (nu nog steeds in het MBO), en is nog steeds de partij van de onderwijsgrootschaligheid en te lage investeringen.

Oké, het bestuur van een land gaat om meer dan alleen onderwijs, en alle andere partijen, inclusief de mijne, hebben ook zo hun zwakke kanten. Maar Frank en Michiel, en andere PvdA-docenten, hoe kúnnen jullie de PvdA toch steunen? Zij maken de onderwijssector kapot, en worden daarmee mede-verantwoordelijk voor een maatschappelijke tweedeling naar Amerikaans voorbeeld. Want mensen met met genoeg inkomen, die zorgen echt wel dat hun kinderen goed onderwijs krijgen. Ja, goed onderwijs voor iedereen kost meer belastinggeld, maar jullie kennen toch de Wet van Baumol? (Belastingverhoging is onvermijdelijk en ook niet erg).

12:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Gewoonlijk druk je je verstandig en kernachtig uit. Mogelijk spreekt nu meer je hart? Eeuwig lid blijven en doodzwijgen die rakkers.

(EdmundWBrand)

3:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Opzich kan je niet direct zeggen dat er iets mis is met de inhoud van de PvdA, behalve dan dat die geheel ontbreekt...
maar Frank, je kan wel iets ondernemen om je partij te veranderen, aangezien het nu misschien nog 4 a 5 leden heeft.
En sinds wanneer vind D66 onderwijs niet meer belangrijk?

8:03 p.m.  
Anonymous Ex-D66/PvdA stemmer said...

Sinds wanneer D66 onderwijs niet meer belangrijk vindt?

Waaruit blijkt dat D66 onderwijs wél belangrijk vindt? Volgens mij vindt D66 andere zaken véél belangrijker: gekozen burgemeester, districtenstelsel, lagere belastingen, winkelsluitingstijden, privatisering van energiebedrijven, privatiseren in de zorg, WW inkrimpen.

Wat heeft D66 gedaan om het onderwijs op de agenda te zetten vanuit de oppositie?

Wat heeft D66 voor het onderwijs gedaan toen het meeregeerde in Paars en met CDA/VVD?

Ja, af en toe misschien wat geld erbij; ik herinner me een bedrag van 700 miljoen. Geld dat in veel gevallen weer gewoon naar de grootschalige schoolbesturen en dus overbodige managementlagen ging. Naar overbetaald práten over onderwijs dus, en niet naar onderwijs zélf, dus niet naar onderwijs aan leerlingen, niet naar goedgeschoolde docenten dus.

En dan hadden we nog Jos Elbers, de grote graaier van megahogeschool InHolland en lid van D66.

Verder is er nog het probleem dat D66 in bijna elke denkbare coalitie zou kunnen meeregeren: centrum-rechts, centrum-links, en wie weet coming soon: centrum-centrum (PvdA/D66/CDA/VVD). Je weet wat dat betreft dus nooit wat je krijgt, en Pechtold wil zich daar ook absoluut nergens voor uitspreken (lees NRC Weekblad van pakweg zes weken terug).

Wat met D66 dus in ieder geval niet gegarandeerd is, is een hersteld evenwicht richting sociale markteconomie naar Duits/Rijnlands/Scandinavisch voorbeeld. Daar is tegenwicht voor nodig, en PvdA en D66 zijn geen tegenwicht: die zijn gewicht op het midden van de balans, en dat legt dus geen gewicht in de schaal.

10:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home