vrijdag, december 11, 2009

Kattezorg


Vanochtend was het droog maar donker. We zijn op de bodem van het licht aangekomen. Wanneer het dan ook nog bewolkt is duurt de nacht tot na de koffie voort. Maar nu breekt er een zon door, laag hangend aan het eind van de straat. Het is winter en een graad of tien. Vier uur. Nog even en het schemert.

Ik houd vooral van lente en van herfst, maar als ik aan vroeger denk, denk ik aan sneeuw. In het verleden is het altijd winter. Het is een gelukkig seizoen. Het lijkt me heerlijk om in het hoge noorden te wonen, waar de winterdagen donker zijn en de zomernachten licht.

In het huis boven de wandelaar ben ik geboren. Er lag sneeuw in de straat, op mijn allereerste dag. Ik weet dat niet, maar het is zo. Vroeger ligt er sneeuw. Ik bel mijn moeder. Ze zegt: "O griezel, nou vraag je me wat." Ook het geboorteweer van mijn broers, eveneens winterkinderen, is verdwenen. Maar op haar trouwdag, eind april, was het mooi weer, want haar kersverse schoonvader, de opa die ik niet heb gekend, zei:

Gré, hest goud veur kadde zörgt.

Als je goed voor de kat zorgt is het op je trouwdag mooi weer. Ik geef het maar even door.

PS: De logische nagedachte is natuurlijk: waarom zoek je het niet even op. Lo and behold, het is nog te vinden ook. Er lag zeker geen sneeuw toen ik geboren werd. Geen zon, wel regen, en veel te warm voor de tijd van het jaar. Niks sneeuw. Gewoon pokkeweer. Bedankt hoor, KNMI. Niet.

4 Comments:

Anonymous Gelkinghe said...

Probeer zo'n beest eerst maar eens binnen te houden:
http://www.gamedesign.jp/flash/chatnoir/chatnoir.swf

5:55 p.m.  
Blogger Marco said...

Beste Mevrouw Gelkinghe, bedankt voor de link. Het heeft mijn aziaat-autistische aard goed tevreden gesteld.

En het is me gelukt! Zo nu en dan, dan.

En meneer, niks mis met een normale geboortedagweer. Het gaat om wat er op die dag voor wonderbaarlijks op aarde is gevallen!

1:01 a.m.  
Blogger Unknown said...

lululemon, oakley pas cher, hogan, tn pas cher, new balance pas cher, north face, lacoste pas cher, ray ban uk, michael kors, true religion jeans, hollister pas cher, nike air max, timberland, mulberry, hollister, ray ban pas cher, nike huarache, coach outlet, nike roshe, abercrombie and fitch, converse pas cher, michael kors, air jordan pas cher, true religion jeans, vanessa bruno, nike free run uk, longchamp, longchamp pas cher, michael kors, nike air max, nike air max, nike blazer, nike roshe run, ralph lauren uk, hermes, north face, nike free, burberry, michael kors, sac guess, nike trainers, air max, air force, louboutin pas cher, coach purses, true religion outlet, replica handbags, sac longchamp, true religion jeans, vans pas cher, ralph lauren pas cher

4:55 a.m.  
Blogger Unknown said...

canada goose uk, moncler outlet, moncler, canada goose outlet, louis vuitton, louis vuitton, wedding dresses, sac louis vuitton pas cher, links of london, barbour jackets, montre pas cher, lancel, supra shoes, canada goose outlet, canada goose, louis vuitton, pandora jewelry, replica watches, converse outlet, moncler, ugg boots uk, swarovski crystal, bottes ugg, toms shoes, louis vuitton, thomas sabo, pandora charms, canada goose, moncler, juicy couture outlet, ugg,ugg australia,ugg italia, canada goose, ugg pas cher, swarovski, pandora jewelry, doke gabbana outlet, doudoune canada goose, moncler, moncler, ugg,uggs,uggs canada, barbour, marc jacobs, moncler, hollister, canada goose, juicy couture outlet, pandora charms, karen millen, moncler, coach outlet
ninest123 16.02

5:00 a.m.  

Een reactie posten

<< Home