zondag, september 13, 2009

Ultima Thule


In de Volkskrant staat een huis te koop. In Westernieland. Ik bekijk het op internet, scan door de plaatjes, pak mijn portomonnee, tel de briefjes ... nee, net te weinig.

Wat is dat toch, die zucht naar het Noorden? Kijk het daar liggen, dat Groningse land. Het beloofde uitzicht bij de voordeur. Nergens is de herfst zo herfst en de lente zo lente. Nergens is de tongval zo precies de goeie.

Ik denk dat dit huisje in de Volkskrant staat om westerlingen naar een tweede huis te lokken. Het platteland loopt leeg. Nog steeds? Kom naar het stille Noorden. Voor een buitenhuis is het verbluffend groot en goedkoop. Nee, doe maar niet.

Voor een tweede huis is het te ver weg. Voor een eerste des te meer. Niemand die een beetje bij zinnen is gaat vrijwillig bij Sorghvliet weg.

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Bij die laatste zin kan ik me alleen maar aansluiten. Wie dat doet, is knettergek!

JV (wellicht toekomstig collega?)

12:46 p.m.  
Anonymous Gelkinghe said...

Ja, blijf maar rustig daar. Het genieten van rust en ruimte kunnen wij heus alleen wel af. :-)

Even serieus nu: er zijn best veel mensen die weer naar het Noorden terugverhuizen, nadat ze een poos in de Randstad hebben gewoond. Daar is niets vreemds aan. En het Noorden kan hoogopgeleiden ook goed gebruiken, want per saldo trekken er nog steeds veel te veel weg.

1:16 p.m.  
Anonymous Gelkinghe said...

's Winters wil het wel eens tegenvallen, trouwens:
http://www.persmuseum.nl/willemen/imagesgroot/15.jpg

2:09 p.m.  
Anonymous Joke said...

Ik zeg: Elsschot. (Zucht....)

5:13 p.m.  
Blogger marcelkuyper said...

Voorbij Meppel lijkt het gras altijd groener.

5:56 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

7:07 p.m.  
Anonymous De Puuuuzolrubriek said...

eehh suus, we raden je sterk aan die comment te verwijderen....

10:32 p.m.  
Anonymous RGW said...

C.L.

Beste meneer Blaakmeer,

Met plezier in mijn hart laat ik u weten, dat ik van nu af aan zal (proberen te) reageren op al uw posts.
Over bovenstaande post heb ik wel wat op te merken.
Ik heb geen drang naar het Noorden. Wie wil er nu nóg verder naar het Noorden? Kijk naar ons klimaat. Het regent. 24/7.
Ik wil naar het Zuiden. Waar het warm is. Waar de mensen een andere kijk op het leven hebben.
En de bureaucratie stokt.

De tongval! Hoe kunt u daar toch over beginnen? Ik snap dat er mensen zijn die daar van houden, het Groningse dialect. Maar hoe kunt u, als leraar van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet, dat nou liefhebben? Ik weet het niet.

Wees toch niet zo sentimenteel! Iedereen kan weg gaan van het Sorghvliet. Als leerling móét je weggaan na 6 jaar, iets waar ik eerlijk gezegd best zin in heb. Qua leraren, is het een leuke school en ik begrijp dat u moeite heeft met het verlaten van deze school. U hoeft ook helemaal niet naar het Noorden te vertrekken. Niemand doet dit.

Peins hierover.

RGW

1:00 p.m.  
Blogger Niels said...

Kom maar hoor Frank

8:51 a.m.  

Een reactie posten

<< Home