maandag, september 07, 2009

Mid Century


Zes weken en een dag geleden was ik voor de tweede keer in net zoveel dagen in het antiquariaat van Helmsley. Er stond een Times Atlas of the World, de Mid Century Edition in vijf kloeke banden. Kloek was tevens het bezwaar. Vlieg maar eens naar huis met zo'n ding. De prijs mag dan meevallen, maar wat de KLM vervolgens in rekening brengt omdat het ding eigenlijk van beton is, dat is niet misselijk. Nee, wat ik gisteren al wist, het kan echt niet. Met pijn in het hart nam ik afscheid van de Times Atlas.

In Helmsley zag ik het ding voor de tweede keer in mijn leven. De eerste keer bestaat uit al die keren dat ik de atlas besnuffelde in de bibliotheek van de godsdienstwetenschappers, aan de Nieuwe Kijk in 't Jatstraat 104 te Groningen. Wat een mooi ding!

Vijfenzeventig ponden. In Tilburg is het ding te koop voor driehonderdveertig euri.
Vijfenzeventig ponden. Dat is nog geen negentig euri, volgens de dagkoersen.

Gisteren toonde mijn moeder me een ansichtkaart van Jaap en Bertion, uit de Yorkshire Dales. Pardon? Waar? De Yorkshire Dales! Misschien zijn ze nog in de buurt. Ik bel mijn broer. Ze zijn in York. En ja hoor, ze willen best naar Helmsley rijden om een atlas te kopen. Ik bel de boekhandel, die op zondag open is. De man aan de lijn klinkt nogal stoffig, maar hij vertelt dat de atlas er nog staat. Ik bal een vuist.

Met enig geluk ben ik sinds vandaag de virtuele eigenaar van één van de mooiste atlassen ooit vervaardigd. Hé broer, stuur maar even een smoesje.

Doe maar. Nu of zo.