zaterdag, september 05, 2009

Bijlage

In Utrecht komen een oude Indische vrouw en een jong kwartbloed meisje ons zitje van vier verder vullen. De vrouw begint onmiddellijk in geuren en kleuren te vertellen dat de conducteur zei dat x en dat y en dat z en dan overstappen in A niet in H. Ik antwoord zo minimaal als ik netjes durf vinden. Toen ze binnenkwam las ik de boekenbijlage en dat blijf ik hardnekkig doen. Het meisje schopt tegen mijn voet. Ze verontschuldigt zich meer beleefd en geschrokken dan ze er uitziet.

In Amersfoort stapt de vrouw ratelend uit richting Enschede. Het meisje verplaatst zich naar de lege vierzit aan de andere kant van het gangpad. Ik heb de boekenbijlage en het cultureel supplement uit en leg ze weg. Het meisje aan de overkant duikt opeens op en grist de krant van ons tafeltje. Mag ik de krantjes lezen? Ik stem toe. Willemijn kijkt me aan, met commentaar in de ogen. Het meisje slaat de boekenbijlage open. Ik houd haar uit een ooghoek in de gaten. Het meisje bladert een minuut of wat, zichtbaar verbaasd, en legt de NRC dan maar weg.

Voor Zwolle claim ik de krant. Ik denk dat je het wel uithebt. Het meisje knikt bevestigend. Dank u wel mijnheer.