zondag, augustus 16, 2009

Fascinaties

Ik besloot echter, politicus te worden.

Enig idee wie deze zin schreef, in de jaren twintig van de vorige eeuw?

De zin die er aan vooraf gaat geeft het wel weg:

Met de Jood kan men geen enkel compromis sluiten. Tussen Jood en niet Jood kan niets anders bestaan dan het onverbiddelijke „jij of ik”!

Vanochtend zag ik een reconstructie van de aanslag van Von Stauffenberg, compleet met nagebouwde bunker, speciaal vervaardigde tafel en ledepoppen als generaals. De Hitlerpop was de enige die was aangekleed en gemodelleerd naar het origineel, compleet met snorretje. Alles voor de wetenschap. Onzin natuurlijk.

Ik heb de volledige tekst van Mein Kampf op mijn computer staan. Maar het boek heb ik niet. Over het boek wordt moeilijk gedaan. Ik zou het graag bezitten, bij voorkeur een exemplaar uit de jaren dertig, zo'n huwelijkscadeau in gotische letters.

Ich aber beschloß Politiker zu werden.

Eén keer heb ik er om gevraagd, op de boekenmarkt op het Korte Voorhout. Ja, de meneer had er wel één, een Nederlandse vertaling. Voor 125 gulden. Mooi, bedankt.

Misschien zou het goed zijn als er wat meer geciteerd werd uit de bestseller van de heer H, later F te B. Er loopt een lijnrechte verbinding van het "jij of ik" hierboven naar de gruwelijke opmerking van Himmler dat de Nazi's er trots op kunnen zijn dat ze bij het moeilijke werk van de genocide "fatsoenlijk gebleven zijn."

Het kwaad is fascinerend, vooral wanneer het een net uniformpje aantrekt. Dan volgt het fatsoen van Himmler.