dinsdag, augustus 18, 2009

Birdy


Ik was vandaag zo'n leerling die nu eens een vier haalt, of een drie, en dan weer een zeven. Kan die leerling eigenlijk wel wat? Er is geen touw aan vast te knopen.

Wanneer je die ene acht kunt laten opwegen tegen al die vieren, dan is golf jouw spelletje. Of andersom eigenlijk, die ene vier tegen al die achten. Hoe minder hoe meer, bij golf.

Ed was heel geduldig en schreef braaf mijn onvoldoendes op. Beute was bevrijd van de last om te moeten scoren en deed het weer eens beter dan ik. Met zijn nieuwe schoenen. Witte schoenen. Patser. Laat hem een paar aardige ballen slaan en meneer krijgt meteen weer praatjes.

Maar de prijs voor de mooiste birdy gaat naar ondergetekende. Mijn afslag op de veertiende belandt bovenop een kip die aan de rand van de fairway rondscharrelt. Het beest slaakt een ijselijke kreet en wappert de bosjes in. Michiel, die ondanks alles beschikt over een gevoelige inborst, spreekt er schande van: nu zit er in de bosjes een kip ontzettend pijn te lijden.

Mijn vrouw, met wie ik ben getrouwd, is veel harder: je moet niet zeggen dat die kip de bosjes in rende, je moet zeggen dat je hem hartstikke dood geslagen hebt. Dat is een veel beter verhaal.

Ik heb vandaag op golfbaan Leeuwenbergh een kip hartstikke dood geslagen.

Birdy.