woensdag, juni 17, 2009

Hebreeuws


Om zeven minuten over twee valt een mailtje van de Israëlische krant Haaretz in mijn mailbox. Sinds het recente optreden van Israël in de Gaza-strook lees ik zo af en toe de krant. Haaretz ploft gratis op de muismat. Leve de digitale revolutie!

Het mailtje nodigt uit om een petitie te tekenen waarin de Amerikaanse president (wie is dat eigenlijk tegenwoordig?) een steuntje in de rug krijgt bij het verwezenlijken van zijn Midden-Oosten politiek. Sympathiek nietwaar? Het bericht gaat uit van een organisatie die zich בריח צדק ושלום noemt, oftewel: verbond voor rechtvaardigheid en vrede.

Om vijftien uur achtendertig valt het volgende mailtje op de muismat, ook van Haaretz:

Haaretz readers received an email earlier today calling for support for Barack Obama and his Mideast peace policy. We wish to make clear that the email contained commercial content and not editorial content, and was inadvertently sent out without stating this fact. The contents of the email do not reflect any official Haaretz editorial stance, and we apologize for any confusion this may have caused.

Oh ja, hij heet Obama. Hier is een man aan de knoppen vreselijk de fout ingegaan. En u denkt dat ik Hebreeuws kan lezen. Kijk, dat laatste, daar word ik blij van.

In de eerste termijn had ik een vier voor Hebreeuws, in de tweede termijn een zes min. Ze hadden naar mijn andere cijfers gekeken en vonden het een beetje jammer als ik het eerste jaar zou moeten overdoen. De examinator zei: "Meneer Blaakmeer, U heeft geen enkele reden het gebouw met opgeheven hoofd te verlaten".