zondag, april 19, 2009

Sweelinckplein


Weken geleden vertelde Daan in Lollum het prachtige verhaal van Pieter Erberfeld, plantagehouder te Batavia. We schrijven de achttiende eeuw. Ik ga over die lugubere wendingen van het lot niet teveel zeggen, want het verhaal is van Daan. Belangrijk is dat eind vorige eeuw in een huis aan het Sweelinckplein onder de vloer een eeuwenoude schedel werd gevonden. Vraag niet naar de omstandigheden, want dan slaap je niet vannacht.

Natuurlijk vroeg ik daar in Lollum of Daan ook wist op welk adres dit verhaal zich afspeelt. Welk nummer Daan, ik ga er langs fietsen. Natuurlijk wist Daan precies welk nummer: negentien, Sweelinckplein 19.

Ik vergat het verhaal. Tot ik in de KB Cees de Bondt tegen kwam. Inderdaad, Bondt, Cees de Bondt. Cees en ik kennen elkaar, maar niet echt. Ik ben één keer bij Cees thuis geweest, aan het Sweelinckplein. Ik zeg: "Hé Cees, jij woont aan het Sweelinckplein." Dat kan Cees bevestigen. Ik vraag: "Op welk nummer woon jij eigenlijk?"

Cees slaapt slecht, de laatste tijd.

7 Comments:

Blogger Marissa Herder said...

Nu ben ik toch wel nieuwschierig... Kunt u niet gewoon het hele verhaal vertellen?

5:33 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hallo daar! Leren jullie nog fatsoenlijk spellen op school?
Het is nieuwsgierig.

11:07 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Op anoniem geschreeuw wordt doorgaans geen prijs gesteld.

11:59 p.m.  
Blogger Marissa Herder said...

Mensen vergissen zich namelijk wel eens. Jeetje, zet dan in ieder geval je naam erbij!

En ja, wij leren toevallig heel goed spellen op onze school, alleen als je rustig thuis bent en even snel iets op internet krabbelt komt er wel eens een foutje tussen. Mag het? Nobody's perfect!

@Blaakmeer: Volgens mij is het steeds dezelfde persoon die alle blogs+comments afgaat om spelfouten eruit te halen...

1:24 p.m.  
Anonymous Vn said...

@anoniem

Ja, ook hallo daar! Ik moet toegeven dat het op zijn minst getuigt van enig zelfinzicht dat je zo’n reactie anoniem plaatst. Want wie wil er nu openlijk te boek staan als kwijlende muggenzifter en kommaneuker, als zelfverklaard lid van de nationale Taalgestapo, het soort zielepoten dat - inderdaad Marissa - altijd en overal anoniem opduikt zodra er ergens een d-tje, t-tje of andere taalfout te verbeteren valt.

Get a life.

4:08 p.m.  
Blogger Rosa Storm said...

Hee!
mijn ouders werken op de KB !
aaight.
maar goed. Ik vind ook dat anoniem zich bekend moet maken. wat als we nou op alle blogs expres met spelfouten reageren. dan moet "Mr. Anonimous" gek worden, en dan stopt hij wel! En dan valt het ook niet meer op als je een keer nieuwschierig schrijft i p v nieuwsgierig. of afkortingen met spaties i p v punten ....
daar ben ik zelf erg goed in!

10:09 p.m.  
Blogger raybanoutlet001 said...

air jordan
http://www.raybanglasses.in.net
tiffany and co outlet
cheap oakleys
jordan retro
michael kors handbags
michael kors outlet
cheap tiffanys
kobe basketball shoes
oakley store online
discount oakley sunglasses
nike huarache sale
Cheap Jordans For Sale
tiffany and co
tiffany and co outlet online
adidas nmd
yeezy boost
kobe sneakers
jordans for cheap
yeezy boost
http://www.cheapairjordan.us

7:55 a.m.  

Een reactie posten

<< Home