zaterdag, december 20, 2008

Meijerswegje

AndrƩ zocht een week geleden naar een gedetailleerde kaart van Leek. Ik mopperde tegen hem over de kruideniersmentaliteit van de Nederlandse stafkaartfabrikanten. Nee, niet online zetten, dan verkopen we minder. Engelse en Amerikaanse stafkaarten staan integraal en gratis op het www. Terwijl ik al bellend mopperde vond ik de website watwaswaar. Wie schetst enzovoorts.

De nieuwste kaarten op watwaswaar zijn zo'n tien jaar oud, maar dan heb je wel een compleet overzicht van alle topografische kaarten schaal 1:25000. Mooi is vooral dat je diep in de geschiedenis kunt terugkijken:



Dit is de Angelsloƫrdijk in Emmen, op de stafkaart van 1930. Wat ik er zo mooi aan vind is dat mijn geboortehuis er niet opstaat. Dat werd pas eind jaren vijftig gebouwd, aan het Meijerswegje, dat hier ook nog nergens te vinden is. Met enige overdrijving kan ik nu zeggen dat ik in een weiland geboren ben, net links van die zwarte twintig.