dinsdag, november 25, 2008

Vervuiling


Toen ik 13 was kreeg ik een telescoop. Het ding moest nog in elkaar gelijmd worden, maar er zat een degelijke azimuthaal statief bij, met houten poten. We zagen de maan, met kraters. Ik zag de manen van Jupiter en vooral de dubbele equatoriale band op de planeet. Daar had de familie het geduld niet voor.

Om half twaalf in de avond stond ik nog vaak buiten omhoog te turen, op het grasveldje voor het huis. De plaatselijke inspecteur van politie woonde een straat verder en liet op dat uur zijn golden retriever uit. Hij keek graag even mee door de smalle buis en vroeg dan steevast waarom ik de lantaarpaal die hinderlijk op de hoek stond te stralen niet aan diggelen gooide.

Het is Nederland nergens echt donker. Sterker nog, het is in Europa bijna nergens echt donker meer. Ooit hoorde ik vol jaloezie een reiziger vertellen over het zwart van de nacht in de outback van Australië. Toen mijn moeder later beweerde dat zij ook zwarte nachten had gezien sprak ik haar tegen: "En waar was dat dan wel niet?"

Mijn moeder zei: "De vraag is niet waar, de vraag is wanneer."

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat voor eiland aan licht is er rechtsonder Zuid-Amerika?

5:14 p.m.  
Blogger Marco said...

Het Robinson Crusoe eiland, leuk feitje: Een robot heeft daar een schat gevonden twv 10 miljard dollar, het was goud gestolen van de incas!

Zo. Weer wat geleerd van wikipedia en google!

5:49 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Gast, dat eiland ligt ten westen...: 'Robinson Crusoe Island (Spanish: Isla Robinsón Crusoe), formerly known as Más a Tierra (Closer to land) or Aguas Buenas[1], is the largest island of the Chilean Juan Fernández archipelago, situated 674 kilometres west of South America in the South Pacific Ocean. The archipelago is made up of three islands, Robinson Crusoe, Alejandro Selkirk and the small Santa Clara.'

Dus.... Nee man volgens mij gewoon paar van die Engelse eilandjes.

10:21 p.m.  
Blogger Marco said...

oeps kdacht linksonder.

Nee rechtsonder, das geen eiland, geen idee, vast niet falkland eilanden, kaart is trouwens btje vervormd :S

en alsnog, schat van 10 miljard dollar, leuk feitje toch? :P

11:06 p.m.  

Een reactie posten

<< Home