donderdag, juni 12, 2008

Versnelling


Michiel doet zaterdag zijn GVB-examen. Voor de niet ingewijden: als je wilt golfen op een 'echte' baan, moet je een diploma hebben. Niet alleen is het onoordeelkundig beoefenen van de golfsport potentieel gevaarlijk, bovendien houd je als kruk het spel van snellere spelers nodeloos op. En het is al zo druk op de Nederlandse golfbanen.

Ik deed mijn GVB-examen een jaar geleden. In mijn groepje van vier was ik de enige die slaagde. U begrijpt dat het de jonge heer Beute dun door de broek loopt.

Er moet dus geoefend worden. We klimmen in de golf en nemen de snelweg naar Delfland. We vullen een emmer en gaan slaan, allebei met alleen een ijzertje zeven in de hand. Het is het beste om je GVB-examen te doen met alleen een ijzeren zeven en een putter. Dat voorkomt dat je op rare ideeën komt: Hé, dat is een mooie knuppel. Zou ik daarmee ook rechtdoor kunnen slaan?

Nee, dat kan je niet. Echt niet.

Michiel vertelt dat hij op les heeft geleerd om aan het eind van de downswing de slag te versnellen. Ik ben sceptisch; dus je gebruikt kracht! Dat mag toch niet bij golf? Het gaat om souplesse, niet om kracht. Je moet niet slaan naar de bal, je blad moet door de bal heenvallen. De bal doet er eigenlijk niet toe.

Ik sla een paar ballen met versnelling, zonder naar de bal te hakken. Normaal sla ik de bal met een mooi geslagen zeven zo'n honderd meter weg. Nu sla ik kaarsrechte ballen ruim voorbij het honderd-meterbord, zeker twintig, dertig meter verder. De één na de ander.

Ik heb met enig geluk nog een jaar of dertig aan golf te gaan. Doe mij elk jaar zo'n leermoment en ik ben volmaakt gelukkig.