zaterdag, mei 31, 2008

Sopra Minerva


De Sopra Minerva is een van de mooiste kerken in Rome, al was het maar vanwege het prachtige altaarstuk van Filippo Lippi: The Assumption and Annunciation with Aquinas Presenting Cardinal Carafa to Our Lady . Ik jat het maar even van een Engelstalige website. We kijken allemaal verbluft naar de renaissancepracht die in Rome niet zo ruim voorhanden is als in Florence. De kindjes vragen honderd uit. We doen ons best. De kerk blijft verbazen en tot genoegen van Irene en mijzelf slaat dat goed over. De eenling die ik wijs op het graf van Fra Angelico heeft zelfs van de schilder gehoord. Het moet niet gekker worden.

Vanochtend vroeg, voor het ontbijt, had een aantal meisjes zich laten verleiden om hun kopje koffie zittend op het terras bij het Pantheon te nuttigen. Auw. Mag ik de rekening van u? Wijzer geworden drinken we staand een bakje en gaan daarna het Pantheon binnen. Opnieuw leïdt goed doorvragen tot interessante ontdekkingen. Bijvoorbeeld dat we geen bijbel bij ons hebben om te controleren wie er nu precies aanwezig waren bij de introductie van de twaalfjarige Jezus in de tempel. Een Christelijk Gymnasium zonder bijbel! Geschrokken merkt een van de meisjes op: "Ik heb mijn Binas ook niet bij me."

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ter ondersteuning uit het thuisfront: het verhaal van de twaalfjarige Jezus in de tempel is op internet te vinden: zie http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=47420,47431 (Marcus 2, 41-52).
Ik weet echter niet of het staand koffie drinken nu de oorsprong is van de naam espresso.
Veel (leerzaam) plezier!

3:51 p.m.  

Een reactie posten

<< Home