zaterdag, mei 10, 2008

Rayon vert


Bert stuurde me een aantal prachtige foto's die hij op Kijkduin had gemaakt. Ik bekeek ze van boven naar beneden op mijn beeldscherm, en dat werd steeds spannender. De foto's gaan over de zonsondergang en zijn zo snel achter elkaar genomen dat je als je naar beneden scrolt eigenlijk naar een soort filmpje zit te kijken. Bij de tweede foto dacht ik al : Groene flits! Misschien komt er wel een groene flits!

De groene flits is een merkwaardig en zeldzaam verschijnsel dat soms optreedt bij zonsondergangen. Boven de zonneschijf ontstaat een groene uitstulping, of zelfs een straal van groen licht. Er schijnen vier typen te zijn (ga maar googelen op green flash) en ik heb er nog nooit één gezien. Bert gisteravond ook niet helaas. De foto hierboven is dan ook van internet gejat. Zoals gewoonlijk.

In Rohmer's prachtige film Le rayon vert ziet de jeugdige stuurloze hoofdpersoon aan het slot een groene flits. Zou Rohmer het van Jules Verne hebben afgekeken? Verne schreef een romen met dezelfde titel, over een vrouw die de hele wereld over trekt op jacht naar groene flitsen.

Kijk, dat lijkt me wel iets. Sponseren, iemand?