dinsdag, maart 18, 2008

Speech


Er zijn te veel dingen waar ik over moet schrijven vanavond: een voetbalwedstrijd, een film, een plan, en een speech. Laat ik me beperken tot het belangrijkste, het belangrijkste voor wie dit leest: de speech. De rest komt later, of niet.

Voor wie het nog niet doorhad: mijn kandidaat lag de laatste dagen onder hevig vuur omdat de voormalige dominee van zijn kerkgenootschap in zijn preken nogal stevige teksten gebruikte. God damn America kan je nog opvatten als het soort profetische taal waar Jeremia en Ezechiƫl echt niet voor onder doen, en dat Hillary has never been called a 'nigger' is gewoon waar. Lastiger wordt wanneer er het vermoeden van de geur van antisemitisme de neusgaten binnenkringelt.

Obama's dominee is een enthousiaste man, en zijn boodschap is niet altijd handig. Als je een zwarte kandidaat bent wordt dat al snel een probleem. Ik zeg het heel erg expres zo, want de witte kandidaat van de tegenpartij blijkt geen enkele last te ondervinden van de nog veel rabiatere dominees in zijn omgeving.

En dus hield mijn kandidaat vandaag een speech alsof zijn campagne er van afhing. Dat was ook zo. Hij distantieerde zich krachtig van Wright, de dominee die zijn huwelijk inzegende en zijn kinderen doopte. In de politiek spreekt men in zo'n geval graag van 'onder de trein werpen', maar dat deed Obama nou juist niet:

I can no more disown [Jeremiah Wright] than I can disown the black community. I can no more disown him than I can my white grandmother - a woman who helped raise me, a woman who sacrificed again and again for me, a woman who loves me as much as she loves anything in this world, but a woman who once confessed her fear of black men who passed by her on the street, and who on more than one occasion has uttered racial or ethnic stereotypes that made me cringe.
These people are a part of me. And they are a part of America, this country that I love.


Volgens Time-journalist Halpernin, conservatief, geen vriend, Obama rose to the occasion. En zijn collega Joe Klein, ook Time, schreef: Most people will never hear the elegant complexity of Obama's speech in full...though they certainly should. As others have already said, it was the best speech about race I've ever heard delivered by an American politician.

Limbaugh spuwde vuur, Newt Gingrich vindt Obama 'fundamentally dishonest'. Prima!

Natuurlijk spuwden ze vuur. Obama doet meteen in het begin van zijn speech iets opmerkelijks dat alle conservatieven het bloed aan de kook brengt: Hij zegt: het motto van dit land: E pluribus unum, dat motto, dat ben ik:

I am the son of a black man from Kenya and a white woman from Kansas. I was raised with the help of a white grandfather who survived a Depression to serve in Patton's Army during World War II and a white grandmother who worked on a bomber assembly line at Fort Leavenworth while he was overseas. I've gone to some of the best schools in America and lived in one of the world's poorest nations. I am married to a black American who carries within her the blood of slaves and slaveowners - an inheritance we pass on to our two precious daughters. I have brothers, sisters, nieces, nephews, uncles and cousins, of every race and every hue, scattered across three continents, and for as long as I live, I will never forget that in no other country on Earth is my story even possible.

It's a story that hasn't made me the most conventional candidate. But it is a story that has seared into my genetic makeup the idea that this nation is more than the sum of its parts - that out of many, we are truly one.


"the best speech about race I've ever heard delivered by an American politician"

De timing is perfect, alsof de Obama campagne de zaak zelf aanhangig heeft gemaakt: nog een maand tot de volgende primary, en Obama heeft schoon schip gemaakt met betrekking tot Rezko en Wright. De aanval op de geheimzinnigheid van Hillary Clinton is tegelijkertijd begonnen: belastingpapieren graag! Dat John McCain vandaag een blunder van formaat maakt door Al Qaeda met Iran te verbinden is een 'donum super additum'. 'E pluribus unum', 'donum super additum', wat is het toch fijn dat potjeslatijn!