zaterdag, februari 02, 2008

De zevende


Beginnen met strijkkwartetten? Nee, bij nader inzien toch maar niet. Het strijkkwartet is de apotheose, niet het begin. De waardering voor klassieke muziek begint met een melodie die bevalt, met harmonie, met welklank. Later is het strijkkwartet een 'acquired taste'. En hoe later het kwartet, hoe meer moeite je moet doen om smaak te verwerven.
En hoe groter de beloning. Dat wilde ik eigenlijk schrijven, maar dat is natuurlijk juist de vraag.

Nee. we beginnen met de symfonie. Als je het mij vraagt zijn er twee muziekgenres bij uitstek: het strijkkwartet en de symfonie. Beide zijn ruwweg even oud, met Joseph Haydn als beroemdste en meest productieve 'Uhrheber'. Ik heb geen Haydn-symfonieën in mijn top tien. Haydn is mooi, subtiel, en snel weer verdwenen.

Hier zijn de tien beste symfonieën, van elke componist slechts één (anders is het bijna allemaal Bruckner):

10. Ralph Vaughn Williams - Symfonie Nr. 1
9. Antonin Dvorak - Symfonie Nr. 9
8. Franz Schubert - Symfonie Nr. 8
7. Jean Sibelius - Symfonie Nr. 4
6. Gustav Mahler - Symfonie Nr. 6
5. Edward Elgar - Symfonie Nr. 1
4. Dmitri Shostakovitch - Symfonie Nr. 7
3. Allan Pettersson - Symfonie Nr. 7
2. Ludwig von Beethoven - Symfonie Nr. 7
1. Anton Bruckner - Symfonie Nr. 7

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Bedoel je met de 8e van Schubert de 'Unvollendete'? Bij Harnoncourt is dat nl. de 7e, en de 'Grote'[D 944] de 8e. Ook heel mooi.

2:39 p.m.  
Blogger Frank Blaakmeer said...

Ik twijfelde nogal tussen beide, maar ik bedoel de unvollendete

11:59 p.m.  

Een reactie posten

<< Home