dinsdag, januari 29, 2008

Strijkkwartetten


Een week of wat geleden suggereerde ik mijn goede vriend Beute dat we maar eens een klassieke top tien moeten maken, maar dat kan natuurlijk niet. "Dat kan natuurlijk niet" zei vriend Beute. Nee, dat bedoel ik, dat kan helemaal niet. Je kunt namelijk geen vergelijking maken tussen, zeg maar, de Mattheus Passion en, zeg maar, het derde strijkkwartet van Shostakovitsch. Appels en peren.
Hoe dan wel?
De oplossing is zo simpel dat ik hem een tijd lang helemaal niet zag. We gaan genres in de klassieke muziek vertoptienen. Omdat toptienen leuk is. Het is een werkwoord, inderdaad. Er komt een top tien van symfonieën, een top tien van oratoria, van opera's, van concerten in allerlei soorten en maten (drie: piano, viool, en de rest) en natuurlijk van strijkkwartetten. En daar gaan we mee beginnen.
Nu er cd-kastjes op onze gang staan komt er uit allerlei gaten muziek tevoorschijn. Ik ga maar eens wat kwartetten vergelijken. Binnenkort in dit theater: de top tien van strijkkwartetten. Op de foto alvast het wereldberoemde Haagse 'Schoenberg Quartet'.