donderdag, januari 31, 2008

Market Garden


We zijn op cursus, Jeroen en ik. In Arnhem. Naast het ontklede station staat een wereldhandelscentrum van wel dertien verdiepingen. Wij zitten op de bovenste en kijken uit over park Sonsbeek. Beneden rijden speelgoedautootjes over speelgoedstraatjes, met heuse echt bewegende speelgoedmensjes. Buiten waait de wind om het huis. We hopen maar dat het gebouw een beetje meebeweegt.
Tijdens de inleiding word ik op mijn schouder geslagen. Ik kijk op. Het is Jan Muis. Ik heb Jan al acht jaar niet gezien, maar ik herken hem direct. Van alle collega's uit Franeker is hij degene die ik het liefst weer zou ontmoeten. God's wegen en spoorbanen zijn ondoorgrondelijk. Bedankt!
Jan en ik bijken dezelfde workshops te bezoeken. De jaren verdwijnen snel en we geiten ons half serieus door de conferentie, die eigenlijk behoorlijk goed is. En we halen herinneringen op, lopen in de pauze rond het door de storm geteisterde gebouw, en roken een sigaartje. Nou ja, Jan rookt een sigaartje.
Na afloop drinken Jeroen en ik bier in een café aan een plein met bomen. Arnhem is best te doen. We besluiten te gaan eten in een Chinees restaurant dat we op voorhand al 'Market Garden' hebben gedoopt. Voor die onbeschaamdheid worden we wreed getraft: "En dan nu de prijs voor de slechtste chinees van het land! De prijs gaat, net als in de afgelopen twintig jaar, naar: Chinees Restaurant 'Market Garden' in Arnhem!" Welk menu je kiest maakt geen moer uit. Alles is overgoten met rode saus. Volgens Jeroen wordt de rode saus elke morgen vanuit Utrecht via pijpleidingen naar alle Chineese restaurants gedistribueerd. In "Market Garden" doen ze er dan nog een pond peper bij.

We zijn welopgevoed.
We eten ons bordje leeg.

Morgen Wiskundedagen in Noordwijkerhout. En buikloop.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Gut, Jan Muis ken ik ook nog wel! Met z'n pipo de clown broeken en zo... Ja, en die sigaar. En bedankt voor de tip, mocht ik eens in Arnhem zijn, dan geen Chinees voor mij - of zeker toch niet daar, behalve als ik ziek wil worden. Hoe gaat 't met de buik(loop)?

2:44 p.m.  

Een reactie posten

<< Home