zondag, november 18, 2007

Land art


Ik zat nog wat na te denken over het vorige blogje, dat over Wim Delvoye. En ik bedacht dat ik land art over het algemeen misschien zo mooi vind omdat wij als inwoners van Emmen sinds 1971 de trotse bezitters waren van één van de belangrijkste werken op dit gebied: 'Broken Circle and Spiral Hill' van de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson. Het bestond uit een heuvel van een meter of vijf hoog met een wit spiraalvormig pad naar de top. Vanaf de top had je een prachtig uitzicht op de gebroken cirkel, die het beste is uit te leggen met een verwijzing naar de foto: kijk maar.
Smithson's bedoeling was om het werk meteen aan de natuur terug te geven. Niets meer aan doen. Dat kon de gemeente Emmen maar moeilijk volhouden, want vooral na Smithson's vroege dood in 1973 kwamen van heinde en ver mensen om het werk te bezichtigen. Ik ben er in de tijd sinds 1971 vele malen geweest, en steeds was het in een ander stadium van verval of restauratie.
Het meest verrassend is wellicht het feit dat dit buitengewoon moderne werk in ons gezin vanzelfsprekend aanvaard werd als belangrijk object. Kwam dat omdat mijn veel oudere en cultureel 'angehauchte' broers en zus geïnteresseerd waren? Of ontstond in het burgerlijke Emmen in de vroege jaren zeventig een vlaag van trots op het blijkbaar belangrijke kunstwerk dat opeens binnen de gemeentegrens verscheen?