zaterdag, oktober 27, 2007

Globe (mv.)


Het enige museum ter wereld dat geheel gewijd is aan het fenomeen globe bevindt zich in een nogal onuitnodigend pand in de Herrengasse in Wenen. Behalve het Globemuseum herbergt het gebouw ook het museum voor het Esperanto. Wie wil hier nog naar binnen?
Ik wel. Ik ben dol op kaarten en vooral op globes. Al decennia lang broed ik op een mogelijkheid om zelf een globe te maken van minstens een meter doorsnede, met als ultieme droom het beschilderen van de grote gasbol in mijn geboorteplaats Emmen. Kortom, als ik de Michelingids van Oostenrijk zou moeten schrijven stond er bij het globemuseum ongezien de kwalificatie 'De reis waard.' En dat valt niet tegen. Behalve het feit dat het museum een enorme hoeveelheid globes toont, bijeengegaard uit de collecties van vier malloten, is vooral de documentatie onberispelijk. Over het verschil tussen convexe en concave hemelglobes? Ga erheen en je snapt het direct. Maar het mooiste is de mogelijkheid om de alleroudste globe van Mercator te vergelijken met de werkelijkheid. Met de echte globe voor je snufferd zit je achter een scherm dat hem afbeeldt en meteen vergelijkt met de werkelijke aardbol. Met als fascinerende uitkomst dat Mercator alle landafstanden te groot nam, en alle zeeafstanden te klein. De mens is nog maar net aan land blijkbaar, een kruipdier.