vrijdag, augustus 24, 2007

Long Melford

Long Melford is een langgerekt dorp van standing. Engelse toeristen zitten op de terrassen aan de straat, hun bolides schuin geparkeerd aan de overkant. De enige boekhandel draait Elgar. De prachtige cottage-achtige huizen zijn onbetaalbaar. Zo'n dorp.
Eén van de galeries in het dorp vertoont zowaar fatsoenlijke abstracte kunst in plaats van de gebruikelijke glimmende half-realistische rommel. We lopen er enigszins verbaasd rond. Willemijn heeft al een tijd niets meer geproduceerd, maar wat we thuis in portefeuille hebben zou hier niet misstaan. De galeriehoudster vertelt dat ze ook werk van een Nederlandse kunstenaar verkoopt. Ik vraag of er nog een Nederlander bij kan. Ze kijkt me verbaasd aan: "Are you a painter?" Ik wijs naar Willemijn en vertel dat ze heel goed is en hier zeker zou passen. Mo stelt zich voor en wordt enthousiast. We krijgen de opdracht om bij thuiskomst direct foto's te maken en die te mailen.
We bezitten zelfgemaakte kunst en een Japanse fotocamera van formaat. Maar hoe je die twee bij elkaar brengt, daar ben ik nu al een tijdje mee bezig. Ik vrees dat er lampen aan te pas moeten komen, en van die paraplu's. Het maken van een natuurgetrouwe kunstfoto is een crime. Willemijns werk is vooral goed in de zeer subtiele kleurstelling. Ik krijg het er niet goed op. Ach, misschien volstaat een eerste indruk. Goed schilderij niet waar? Een echte Van Welzen!