dinsdag, juni 26, 2007

Abu Ghraib

De generaal spreekt, in The New Yorker. Hij is boos, of op zijn minst verdrietig, want normaliter praten generaals niet. Hij is Generaal Majoor Antonio Taguba, die op last van het Pentagon onderzoek deed naar de gebeurtenissen in de Abu Ghraib gevangenis in Iraq. Zijn opdracht was beperkt: "Military investigators were precluded from looking into the role of Rumsfeld and other civilian leaders in the Pentagon; the result was that none found any high-level intelligence involvement in the abuse". Zoals te verwachten. Laat de slager zijn eigen worsten keuren en ze blijken voortreffelijk.
Taguba wordt bij Rumsfeld geroepen een dag voordat de Secretary of Defense voor het Congres moet getuigen over de zaak. Waarom wist ik niets, wil Rumsfeld weten. Dat is een gewone leugen, tegen een ondergeschikte generaal; hij wist het al een maand of vier. Een dag later zegt hij tegen het congres: "Ik wist het niet, had ik het maar geweten, had iemand maar iets gezegd." Dat is een hele grote leugen: tegen het Congres. Dat is heel erg strafbaar. Taguba: “The whole idea that Rumsfeld projects—‘We’re here to protect the nation from terrorism’—is an oxymoron ..... He and his aides have abused their offices and have no idea of the values and high standards that are expected of them. And they’ve dragged a lot of officers with them.”
Een paar maand later hoort de generaal dat hij ontslag moet nemen. Hij wist het vantevoren: dit komt neer op de hoofden van de toevallige mensen in de foto's, en op het hoofd van de boodschapper. De ware schuldigen gaan vrijuit: "We violated the tenets of the Geneva Convention. We violated our own principles and we violated the core of our military values. The stress of combat is not an excuse, and I believe, even today, that those civilian and military leaders responsible should be held accountable." Als het Congres ballen heeft gaan ze Rumsfeld nog aanpakken. En als de aarde ontploft zijn we allemaal een satelietje van de zon.

3 Comments:

Blogger Jason said...

Die laatste zin doet me denken aan een shirt dat mijn vader heeft waar op staat: Vanaf de maan gezien zijn wij allen even groot.

1:52 p.m.  
Blogger Suzanne said...

Meneer! Dat laatste zinnetje komt uit de Koning van Katoren! Ik dacht al, waar ken ik dat van! Kent u de Koning van Katoren, van Jan Terlouw?

4:22 p.m.  
Blogger Jason said...

ik ken dat boek wel, heb ik in de 4de periode voor Nederlands gelezen. Best een leuk boek, maar dat zinnetje was ik alweer vergeten.

8:25 p.m.  

Een reactie posten

<< Home