zondag, april 08, 2007

Tiger

Wat het Sjûkelân is voor het kaats...., nee, dat weet geen hond. Wat Wimbledon is voor het tennis, dat is 'the Masters' voor het golf. Kaatsen, tennis, golf, het zijn loten van één stam. In Augusta is op dit moment, as we speak, het grootste golftournooi van het jaar bezig. De winnaar krijgt een groen jasje, en is daarmee lid van de club. Ooit vroeg Dwight David Eisenhower, president en, belangrijker, lid van Augusta national, of die kutboom waar zijn bal steeds in verdween omgehakt mocht worden. De boom werd meteen voor eeuwig heilig verklaard en heet sindsdien 'the Eisenhower-tree'. Ooit vroeg een hoog geplaatst lid van de Amerikaanse regering of hij lid mocht worden en was daarmee voor het leven buitengesloten. Je wordt uitgenodigd of je wint het tournooi. Je vraagt niks. Al ben je Obi-wan-kenobi, je vraagt niks. Ik oefen elke dag, want een uitnodiging, dat zit er niet in. En ik vraag niks.
Tiger is mijn held, en daarmee ben ik in goed gezelschap. Ik ben altijd voor de winnaar; wie alles al gewonnen heeft moet nog veel meer winnen. Tiger sloeg op dag één bijna al zijn ballen in het water, en is na dag drie niettemin bij de besten. Go Tiger, go. Tiger heeft morgen een rood truitje aan. 'One shot of the lead'. Dat mag toch geen probleem zijn. Rood truitje, en dan zo'n groen jasje erover heen. Tiger's vierde groene jasje. Moet kunnen.