donderdag, maart 29, 2007

Harddisk

Als er nou iemand recht heeft op zo'n apparaat, dan ben ik het wel. Man man, als je ziet wat er allemaal aan cinematografische meesterwerken voorbij trekt op een zender als Arte, dan moet je als rechtgeaard cinefiel met ingang van vorig jaar een dvd-recorder, liefst met harddisk. Welnu, het is zover. Vanmiddag kocht ik voor een zacht prijsje een Pioneer met een harde schijf van 80 gigabyte, hopeloos weinig in dit tijdsgewricht en dus in de ramsj, maar genoeg voor zeven uur opnames in de hoogste kwaliteit. Dat zijn drie films. Zet ze in die zelfde mooie kwaliteit op een schijfje, wis de harddisk zodat er weer drie op kunnen, en flikker vervolgens al je videobanden bij het vuil. Kijk, daar ga ik de vpro-gids, die ik zelden lees, helemaal voor uitspitten. Vanavond 'Le Samourai' opgenomen, het meesterwerk van Melville. Morgen, ergens in de nacht, vertoont Arte de film van Eisenstein met de prachtige scene over de karnmachine. Mijn nu al verouderde maar spikspllinternieuwe zilveren bolide zoemt. En volgende week weer prachtige klassiekers. Zoem zoem. Blijft één klein probleempje over: wanneer ga ik dat allemaal bekijken?